Rate this post

 מסגד אלאקצא (אל אקצא: "הרחוק") הוא המסגד החשוב ביותר בירושלים. ממוקם על הר שנקרא באיסלאם אל חרם אלשריף (המקדש האציל) או בית המקדש , הוא המקום השלישי בקדושתו בדת האיסלאמית אחרי מכה והמדינה אלמונאוורה (העיר המוארת) . זהו מוקד מרכזי של הקהילה המוסלמית בירושלים, המארח תפילות יומיות ומכיל קהל עצום בדרשות יום שישי. המסגד נבנה לפי המסורת המוסלמית מפני שהנביא מוחמד נקרא אל השמיים מהמקום הזה על ידי המלאך גברחאל בכדי לפגוש את אלוהים..

המסגד ממוקם בצד הדרומי של הר הבית. תחילה נבנה בשנת 705 לספירה. המסגד נבנה לפי המסורת המוסלמית שהנביא עלה לשמיים ממקום זה, אחרי כמה רעידות אדמה המבנה של המסגד לא שרד ונהרס .

אחד הקירות המקיפים את רחבת המסגד הוא "הכותל המערבי", שהיה חלק מהחומה שהקיפה את בית המקדש לפי האמונה היהודית.

למרבה הצער שום דבר מהמסגד העתיק לא שרד וחזרו על בנייתו מחדש לפחות חמש פעמים. השיקום  הגדול והאחרון היה בשנת 1035 על ידי הח'ליף אלזאהיר. נבנה והתבסס על חצר רחבה המוקפת חומה. החצר אינה מכוסה ברובה חוץ מהמסגד הממוקם במרכזה בצידה של הקיבלה (הכיוון של מכה ) .  המסגד משלב מגוון סגנונות בנייה מכל התקופות שעברו עליו מהתקופה הרומאית, עד לתקופה הצלבנית, התורכית ועד היום.

להבדיל בין מסגד הקיבלה וכיפת הסלע אשר "מסגד הקיבלה" מעליו כיפה בצבע אפור, ואת כיפת הסלע בצבע מוזהב המיוחדת ממוקמת בלב ליבו של מסגד אל אקצא. יתרה מכך , מסגד אל אקצה כולל מספר קפלות וכיפות אחרות , מזרקות מים, מקומות רחצה למתפללים , בארות, טארסות , אולמות, בתי ספר, ועוד הרבה ציוני דרך שמספרם בערך 200 ציוני דרך , שממוקמים בין כותלי המסגד הקדוש.

שטחו של מסגד אל אקצה 144,000 מטרים מרובעים (שווה ערך ל 1/6 משטחה של העיר העתיקה), ואורכי החומה שלו כ 491 מטרים בחלקו המערבי,  462 מ' בחלק המזרחי,  310 מ 'בחלק הצפוני,  281 מ' בדרום.