5/5 - (1 vote)

בעלזא בית המדרש הגדול הוא המרכז לחסידי בעלז שמשתרע על 24,000 מטר מרובע של בית תפילה מלא הכולל בית הדין הרבני, ישיבה ומקווה טהרה. בשנת 1980, הוביל רבי יששכר דב תוכניות לבניית בית כנסת ענק שיוקם בשכונת קרית בעלז בירושלים.

בית הכנסת הגדול באיזור ירושלים הבנוי עם ארבע כניסות הנגישות מארבע רחובות השכונות בגבעות, בית המדרש נבנה על מנת שיהיה העתק מוגדל של מבנה הרבי הראשון של בעלז,שר שלום, שנבנה בעיירה בעלזא. הבית יכלול מקדם הגרנדיוזות הראשי , אולמות לימוד קטנות, אולמות של חתונה ובר מצווה , ספריות, ומתקנים קהילתיים אחרים. העיצוב המרהיב של האולם יכול להכיל 6000 אנשים ומודגש על ידי ארון בגובה של 12 מטר מאגוז ברזילאי המכיל 100 ספרי תורה. ומה שמרשים מאד זה נברשות הענק שמעוטרות ביותר מ  100,000 חתיכות של קריסטל צ'כוסלובקיה.כל נברשת עומדת על 5.5 מטרים גובה ו -3.4 מטרים רוחב.

ישנו שומר בשער והכניסה עשויה להיות מוגבלת במהלך השבוע. ועל מנת להשתתף בתפילות השבת בערב שישי צריך להתלבש בצניעות מתאימה ולבקש ממישהו בצורה יפה לקחת אותך פנימה.

בית הכנסת המקורי של בעלז לקח 15 שנים כדי לבנות ולהשלים, וכמו כן בית המקדש הגדול (בית הכנסת בעלזא) שעכשיו שולט בחלק הצפוני של ירושלים לקח גם לו 15 שנים להיבנות ולהיות מושלם , אשר בסוף נחנך בשנת 2000 .

בניגוד מוחלט מבית הכנסת המלכותי, כיסא עץ פשוט ודוכן הנואמים ששימשו את רבי אהרון כשהוא בא לישראל בשנת 1944 עומדות בתוך תיבה מזכוכית ליד ארון הקודש.

בית המקדש בעלז נבנה על ידי קהילת חסידי בעלז בעזרת כספי תומכיו ומעריציו בכל רחבי העולם.

אולם המקדש הראשי הינו משמש רק בשבת וחגים יהודיים, בעוד שירותי תפילות באמצע השבוע מתקיימים בחדרים הקטנים שבבסיס המתחם. תחת אולם המקדש העיקרי ישנם מספר קומות. הקומה שמתחת המקדש הראשי ישירות מארחת מספר גדול של חדרי בית כנסת קטנים המכונים שטייבלאך שם מתקיימים תפילות שחרית , מנחה ומעריב הפזמונים שמתקיימים כל 10 דקות . האגף הסמוך גם הוא אולם גדול המשמש לתפילת טיישין. משטייבלאך יש עוד כמה קומות שמשמשות מעונות בסגנון של חדרי שינה של חסידי חוץ הארץ שבאים להיות עם הרבי במשך החגים היהודיים כמו ראש השנה , יום הכיפור, וסוכות . וישנם גם חדרים יותר גדולים לתפקודים אחרים כמו סעודה השלישית ביום שבת , חתונות , חגיגות ובר מצוות .

סמוך לבית הכנסת עומד בית בן שתי קומות נפרדות האדמו"ר בעלז. כאן נמצא משרדו של הרבי שבו מקבל אורחים, והוא גם מתגורר עם משפחתו. המרפסת בקומה השנייה של הבית פונה לעבר חצר גדולה וחיצונית של בית הכנסת, שם החסידים מתכנסים חיצונית .